Pesquisar por palavra:



 








Ciência de Deus





Artigos


O crescimento econômico traz uma responsabilidade evangelística

Um país mais rico com uma grande população evangélica. Celeiro?


Na história da Igreja Cristã a difusão da mensagem do Evangelho esteve relacionada com os fluxos econômicos de cada época. As doutrinas cristãs e heresias anticristãs seguiam as rotas comerciais para a expansão de sua mensagem pelo mundo. Não era à toa que o apóstolo Paulo tinha um forte desejo de pregar a mensagem do Evangelho em Roma (Rm 1.15), a capital do maior império da época. É fato que, para o bem e para o mal, o cristianismo passou tempos ligado a Roma.

Nos últimos séculos a história se repetiu. A grande Inglaterra do século XIX enviou milhares de missionários pelo mundo. Os Estados Unidos, já no século XX, tomou dos ingleses o título de nação mais poderosa e, também, a posição como celeiro missionário. Ainda hoje a igreja evangélica norte-americana é agente influenciadora em tendências benignas e de modismos para o cristianismo mundial.

É inegável a ligação de grandeza econômica e expansão missionária. E aí nasce a nossa responsabilidade, como brasileiros, sobre o papel que vamos desempenhar no mundo como igreja evangelística e exportadora de tendências teológicas.


O Brasil cresce em importância econômica perante o mundo e na mesma proporção cresce a responsabilidade de Igreja Brasileira no seu papel missionário.


As tendências econômicas do Brasil

O Brasil é um país de renda média, ou seja, a nossa renda per capita (a riqueza de toda a nação dividida igualmente para cada habitante) não passa dos 13 mil dólares. É muito pouco quando você compara com nações ricas como Estados Unidos (46 mil dólares), Alemanha (40 mil dólares), Espanha (30 mil dólares) ou emergentes como a Coreia do Sul (20 mil dólares).

Comparando renda per capita brasileira com os principais emergentes, assim o país fica numa posição melhor: Brasil (13 mil dólares), Rússia (11 mil dólares), China (5 mil dólares) e Índia (1,5 mil dólares). Entre os emergentes o quadro brasileiro é positivo, mas entre os ricos ainda é muito negativo. A renda per capita é o melhor indicador para avaliar o bem-estar de uma população. Se o Brasil crescer 3,5% em média nos próximos anos a renda per capita dobrará em duas décadas, ou seja, somente na década de 2030 a renda  será equivalente a da Espanha de hoje.

Portanto, um grande PIB (Produto Interno Bruto) não é necessariamente garantia de bem estar. A China é a segunda nação mais rica do mundo, porém a sua população é tão grande que um morador do Suriname ou Peru vive em melhores condições. Agora, o grande PIB já garante grandeza geopolítica e influência econômica em todo o mundo. Se o Suriname sofre uma crise bancária nada acontecerá no mundo, mas se uma bolha de crédito estoura na China o mundo praticamente desaba.

No quesito PIB o Brasil tem projeções positivas. Veja abaixo o quadro que reflete projeções do FMI (Fundo Monetário Internacional) e da Economist Intelligence Unit, empresa de análise do grupo que produz a maior revista de economia do mundo, a inglesa The Economist.  

  • PIB em 2020: 1º Estados Unidos, 2º China, 3º Japão, 4º Índia, 5º Brasil e 6º Alemanha
  • PIB em 2030: 1º Estados Unidos, 2º China, 3º Índia, 4º Brasil, 5º Japão e 6º Alemanha


Segundo projeções o Brasil será a quarta maior economia do mundo na década de 2030, mas como afirmei no início, com uma renda per capita equivalente da Espanha de 2011.


Os dados não permitem os ufanismos tradicionais dos governantes, mas mostra que o país ganhará cada vez mais importância geopolítica e econômica.


O Brasil será chamado à mesa em organismos internacionais e, talvez, possa ganhar uma cadeira permanente no Conselho de Segurança da ONU (Organização das Nações Unidas).

E o papel missionário do Brasil?

Com uma igreja crescente e uma economia mais forte aumenta a responsabilidade do Brasil como agente missionário. Os Estados Unidos continuam (e continuarão por muito tempo) como o país que mais envia missionários pelo mundo. Na Ásia há dois países que enviam muitos missionários, sendo a Coreia do Sul e a Índia. É interessante observar que os missionários indianos normalmente trabalham entre povos não alcançados dentro do próprio país.


O Brasil já é um país que envia muitos missionários, mas pelo tamanho da Igreja Evangélica Brasileira poderia enviar muito mais.

Há projeções otimistas que desenham que metade da população brasileira será evangélica já na década de 2020. Um igreja grande em quantidade (em qualidade é outra história) e que se vê em um novo papel diante do mundo.

Com a crescente importância econômica do país algumas janelas para divulgação do Evangelho já se abriram, como a Copa do Mundo em 2014 e as Olimpíadas em 2016. Algumas igrejas já estão desenvolvendo estratégias evangelísticas para esses eventos.

O Brasil também começa a atrair um número crescente de estrangeiros, sejam aqueles vindos da Europa e Estados Unidos para trabalharem em multinacionais ou aqueles vindos de países mais pobres (Bolívia, Peru, Paraguai, Haiti etc.) para trabalharem na construção civil e no comércio ambulante. Os estrangeiros que escolhem o Brasil para morar formam um importante grupo para ser evangelizado. Já há igrejas em São Paulo visando à evangelização de bolivianos, onde a própria liderança é advinda do país sul-americano.

O Brasil cresce sem tendências imperialistas, como a China tem feito na África, por exemplo. Isso beneficia o Brasil, já que a imagem entre diversos povos é positiva. Além disso, o Brasil não participa de guerra há muitos anos e não possui conflitos étnicos ou religiosos. O “homem cordial” brasileiro faz com que a imagem dos missionários não seja confundida com “agentes estrangeiros opressores”. Os americanos, por exemplo, muitas vezes tiveram dificuldades de evangelizar na América Latina (principalmente os países de língua espanhola) pela forte tendência antiamericana desses países.


É claro que a crescente influência econômica do Brasil pode despertar sentimentos “antibrasileiros”, especialmente em países latino-americanos, mas nada tão sério como aconteceu (e acontece) com os norte-americanos.


A revista The Economist destacou em uma matéria no final de 2009 que o Brasil e os Estados Unidos apresentavam algumas semelhanças (leia a matéria aqui), entre elas de serem duas grandes economias com fortes tendências evangélicas. Será bom para o Brasil quando este imitar o ímpeto missionário da igreja norte-americana.

Que o futuro (que sempre a Deus pertence) seja já trabalhado no presente pela Igreja Evangélica Brasileira.




Gutierres Fernandes Siqueira, 23 anos, é professor de Escola Bíblica Dominical na Assembleia de Deus do Jardim das Pedras (São Paulo, SP). Bacharel em Comunicação Social/Jornalismo pela Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação e pós-graduando em Mercado Financeiro e de Capitais pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.

 



4966 comentário(s)

Comentários


  • Sou economista, muito bom seu artigo. Já estava refletindo sobre esse aspecto e seu artigo ajudou bastante. Fique na paz de Cristo!

    Enviado por Bianca Rodrigues
    Porto Velho/RO - Brasil (em 28/01/2012)
  • Whenever an individual features a difference in the length of lower limbs issues are going to happen, difficulty in walking is frequently experienced and in many cases there is a pronounced limping. A Pediatric specialist may decide to prescribe the use of shoe or heel lifts to counter the difference in leg length, if for instance the left leg is half an inch (13mm) shorter than the right leg, clearly adjustable shoe lifts of half an inch (13mm) placed in the left foot shoe will even out the discrepancy and enable the sufferer to stroll with out a limp and in numerous numerous cases the sufferer will experience a significant reduction in foot pain, back pain and obviously a substantial increase of self self-confidence.

    Enviado por Utigreerorp
    /AC - Brasil (em 30/07/2012)
  • Heel lifts initial surfaced in Asia, probably because of the fairly lower than average height. Lately shoe lifts have become really popular in the western globe and as physical look becomes much more and much more important, shoe lifts are becoming a booming business. Instant height improve is possible and even the medical profession is impressed by these ingenious devices. Leg length discrepancy is a serious problem for sufferers, some people are born having a disparity within the length of their legs, one leg becoming shorter in length than the other. Leg length discrepancy can cause the gait or stride of the impacted individual to become impaired, limping can occur and in extreme instances there can exist significant discomfort accompanying an awkward gait. shoe lifts for leg length discrepancies should only be used following consultation with an appropriate medical practitioner.

    Enviado por Utigreerorp
    /AC - Brasil (em 01/08/2012)
  • Are Shoe Lifts or heel lifts secure? This is a query I get asked fairly often, the answer as with most things in life is not a easy yes or no. Shoe or heel lifts as quoted by wikipedia "Heel lifts (shoe lifts in the UK) are a wedge-shaped shoe insert which fits within the heel portion of a shoe, using the purpose of adding elevation below 1 or both feet for therapeutic purposes." Clearly these inserts will increase height and this is the objective that the majority of individuals will purchase them, the therapeutic purposes referred to are generally to aid with leg length discrepancy, exactly where 1 leg is shorter than the other thus causing back pain or an uneven gait or stride. For leg length discrepancy shoe or heel lifts can be an excellent answer when used properly and prescribed by a competent expert in the field. Heel lifts

    Enviado por Utigreerorp
    /AC - Brasil (em 02/08/2012)
  • In the beginning, the particular walkfit shoe inserts were not extremely secure. Yet later on, walkfit shoe inserts with additional secure components started coming to the marketplace. Additionally, they were also available in a variety of sizes as well as height. On one hand, these products served the same rewards because that relating to the particular escalator shoes. On the other hand, you might substitute the lift style together with some thing trendier. Thus, these insoles came into common use truly speedy. Apart from supporting your high heels, these kinds of insoles will also support the mid-foot ( arch ) and also get rid of any pain within the ft . or even lower leg.
    Kinds of Shoe Lifts. Shoe lifts

    Enviado por Utigreerorp
    /AC - Brasil (em 04/08/2012)
  • The gel adjustable lifts are created in high quality silica gel and are aClearly heel lifts great low cost choice, incorporating a gel heel cup and 4 additional silicone layers, enabling the user to add levels if and when required. The total extra height gained when using the heel cup and also the four extra layers is three cms , every individual layer being 6mm thick, consequently the user can add an additional height increase of 6mm whenever he or she requires. Orthotic insoles
    http://www.rutcentral.com/member/31772

    Enviado por Utigreerorp
    /AC - Brasil (em 15/08/2012)
  • In case you no longer appear forward to shoe shopping simply because it takes so lengthy to locate the shoes that make you appear taller with out searching overly heavy, then you should take into account shoe lifts. Shoe lifts fit appropriate inside any shoe to immediately make you appear taller, so that you have the self-confidence inside your appearance that you just happen to be seeking with heavy-heeled shoes.

    What are Heel lifts ?
    Shoe lifts are straightforward insoles that have a taller heel. The supplies that are utilized to produce heel lifts differ, but most companies use a type of foam or soft rubber to produce their insoles. The height diverse with these insoles can be as a lot as two inches, and the distinction is instantaneously noticeable. Numerous men and women, both males and girls, also put on shoes that are taller so that the height difference is much more noticeable.

    Shoe lifts are the right answer once you wish to increase your height swiftly, but do not desire to devote a lot of funds on custom shoes as well as other items. Insoles are sold for much less than twenty dollars a pair, even whenever you purchase high quality lifts for your shoes. Plus, you will find a wide ion of supplies to choose from so you are positive to locate the lifts which are comfy adequate for you to wear on a day to day basis.

    Feeling Confident and Looking Great With Shoe lifts
    One particular with the biggest problems that shorter individuals face is deciding on shoes that offer a lot more height, but additionally picking shoes that do not seem to become overly tall. The heel of the shoe, for men, is usually going to be much less than a half-inch in height. Attempt searching for shoes that use a height booster inside the shoe, and after that pairing this using a pair of shoe lifts for the top in both comfort and appearance. Girls also face the problem of discovering shoes that cover their lifts, although nevertheless liking their appearance.
    For example, some high heels will not cover your shoe lifts. In this case, opt for a high heel that covers your heel, and that has an open toe as an alternative to a sandal styled shoe. Using a pair of high heels, your lifts can very easily give you 3 to five inches of height, so that you appear taller and leggier than ever. Shoe lifts can very easily enable you to really feel more confident about your appearance, with no letting everyone realize that you will be wearing them.

    Where Can I Discover Shoe lifts ?
    Shoe lifts are widely obtainable on-line, and are also identified in some local shops, too. Typically, shoe lifts are simplest to find on-line. You will discover that it truly is usually best to buy a couple of sets of lifts in different types to ensure that you are sure to have something that you just really feel comfy wearing, particularly if you plan on wearing your lifts to perform or anywhere that you will walk regularly. Shoe lifts are one with the simplest approaches to seem taller immediately, and is also an reasonably priced ion.

    Enviado por Utigreerorp
    /AC - Brasil (em 05/09/2012)
  • Questionable And Difficult Process Elongates Limbs, Risks Physical Lives

    Imagine, if you will, a surgeon breaking your leg bones in four places, then attaching a steel scaffold frame to the outside of your limbs with metal pins jutting into your bones.

    [url=http://forum.jigsaw-website.com/viewtopic.php?f=3&t=535624 ]Shoe lifts [/url]
    [url=http://www.euronetproductions.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=282290 ]Heel lifts [/url]
    arch pain
    http://realleader.ru/forum/index.php?showtopic=15124

    Enviado por TariediaM
    /AC - Brasil (em 19/09/2012)
  • Under really are a couple of explanations why you ought to keep absent from [url=http://anabolic.ge/forum/index.php?showtopic=235061 ]Heel lifts [/url] even if you would like to expand taller.The PriceThe very first issue that pops into head would be the cost of the surgical treatment. You are going to be splashing an entire load of cash on a procedure that is certainly likely to create you a number of inches taller. Some of you could possibly be completely very good with this particular if income is not a challenge to suit your needs but if you happen to be monetarily challenged then this will not be the very best issue to suit your needs to endure only for people couple of inches specially when you can find planning to be an abundance of risks included far too which can be explained in the following stage below.

    shoe lifts inserts
    http://saludxatodos.healthconsultingnetwork.mx/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=40911&p=204585

    Enviado por TariediaM
    /AC - Brasil (em 01/10/2012)
  • [url=http://dwdavies.us/groups/imgmgmt/wiki/124a1/Leg_Lengthening_Exercises_Or_Cheap_Heel_Lifts.html ]tom cruise elevator shoes [/url] insoles really are a great buy, low price [url=http://gamepal.soletower.net/gamebook/control/bbs/viewtopic.php?f=23&t=240578 ]Invisible height increase insoles [/url] insoles that provide total manage and elevated confidentiality
    orthopaedic
    http://lijinyu.66rt.com/viewthread.php?tid=264854&extra=

    Enviado por TariediaM
    /RR - Brasil (em 11/10/2012)
  • I assume, that the individuals that mock wearers of [url=http://veteran.uz/index.php?page=veteran_forum&mact=Forum,m862f6,topic,1&m862f6returnid=24&m862f6prev_link=new_topic&m862f6fid=2&m862f6tid=36875&m862f6message=Action%2520was%2520successfully%2520performed ]heel lifts [/url] insoles, have combed their hair or shined their shoes perhaps even ironed their clothes a minimum of once throughout their lives, I may be incorrect but I seriously doubt it
    shoe lifts
    http://socialmeshing.com/blogs/entry/Shoe-Lifts-Insoles-Can-Strengthen-Weak-Gait-Patterns

    Enviado por TariediaM
    /GO - Brasil (em 22/10/2012)
  • [url=http://www.armchairxplorer.com/user/view.php?id=3044&course=1 ]Click [/url] insoles are generally prescribed with preion medication to reduce the inflammation and discomfort experienced in the Achilles tendon
    CLick To View
    http://moszeml.ru/blogs/10/42/shoe-lifts-seem-to-be-taller-uti

    Enviado por TariediaM
    /SC - Brasil (em 16/11/2012)
  • We evaluated gait parameters and the overall performance of the [url=http://www.forbidden-charm.com/blogs/post/101 ]View [/url]
    Click Link
    http://4funnytube.com/read_blog/103572/elevator-shoes-ruined-my-everyday-living

    Enviado por TariediaM
    /PE - Brasil (em 22/11/2012)
  • The freedom to put on your favorite shoes is an advantage that brings many people to heel Lifts rather than elevator shoes
    Click Link
    http://jkbookmarks.com/story.php?title=shoe-lifts-heel-lifts-shoe-lifts-insoles-heel-lifts-insoles-shoe-lifts-inserts-height--2

    Enviado por TariediaM
    /DF - Brasil (em 26/11/2012)
  • [url=http://orderpropeciadirectly.com/#xplga]propecia 1 mg[/url] - cheap propecia , http://orderpropeciadirectly.com/#sckha order propecia

    Enviado por Liteturiourgy
    /AP - Brasil (em 30/11/2012)

Deixe seu Comentário

Nome:
E-mail:
Cidade/UF:
País:
Título:
Comentário:
captcha: Captcha
 

 
  Quem Somos   ::   Estatuto Social   ::   Associe-se   ::   Contribua com a APF   ::   Mapa do Site   ::   Fale Conosco  
 
Copyright © 2014. Desenvolvido por Janes Roberto da Costa. Todos os Direitos Reservados.